Zmysel práce: Čo robiť, keď ho zamestnanci nevidia

👉 Zamestnanec: „Už mi to nedáva zmysel“

Aj takúto vetu vám môže povedať zamestnanec počas hodnotiaceho pohovoru, alebo v tom horšom prípade keď pred vás na stôl kladie svoju výpoveď. Doba sa mení a mení sa aj spôsob akým ľudia uvažujú o svojej práci.

☝ Pred niekoľkými rokmi ľuďom stačilo stabilné zamestnanie, potom prišli benefity a s COVID-om aj homeoffice.  Zdalo by sa, že ľudia už od firiem dostali všetko. A napriek tomu stále niečo dôležité hľadajú. Hľadajú zmysel.

☝ Nie je to tak dávno keď každou „korporáciu“ s počtom ľudí väčším ako dva preletela vlna vízií, misií a stratégií. Nemyslím to ironicky. Bola to spoločenská aktivita ako každá iná, primeraná svojej dobe. Priniesla so sebou snahu vniesť do biznisu ďalší rozmer. Uvidieť okrem terča s „kápéíčkami“ aj luk, šípy a lukostrelcov.

🏹 „Sme lukostrelci,“ znelo každou kuchynkou. „Našou misou je napínať tetivy pretože každý luk chce strieľať, každý šíp chce letieť a každý terč túži byť zasiahnutý“. 🎯

👇👇👇

Ľuďmi sa rodíme a všetkým ostatným sa iba stávame!

☝ Preto vízie, misie a stratégie firiem zápasia s problémami a krátkou životnosťou. Nie, že by boli od podstaty zlé. Prinášajú do života firiem štruktúru a pevné body, o ktoré sa dá oprieť najmä v ťažkých časoch. Nie sú ale samospasiteľné. Sú ako formičky na Vianočné pečivo. Môžete z nich vykrajovať koláčiky čo sa na seba podobajú, ale to či niekoho do formičky vopcháte a ako bude chutiť aj tak závisí od cesta.

👉 Vízie, misie a stratégie nie sú skrátka univerzálne šablóny zmysluplnosti, ktorými môžete preformátovať každého zamestnanca, ktorý už vo svojej práci nevidí zmysel. Zmysel nie je infúzia, ktorú môžete zamestnancom do žíl nakvapkať zvonku keď to potrebujú. Zmysel je niečo osobné a intímne čo každý človek nosí v sebe. Je to slabý pramienok, ktorý každého z nás unáša tam kde je mu to prirodzené a často o tom ani nevie. Ale všimne si ak sa od svojho zmyslu vzdiali.

🤔 Manažér: „Niekedy sa cítim ako v materskej škole kde sa treba o každého starať.“

👉 Nepochybne je to drina, pomáhať ľuďom objavovať zmysel a vyrábať z neho tetivy, luky a šípy, aby každý terč mohol byť … veď viete. Bolo by to krásne, mať v tíme ľudí, ktorí sa nepýtajú, nehľadajú odpovede, neriešia a iba triafajú terče, ktoré im určíte. A aj také organizácie sú. Hovoria si armády.

☝ Dajte si teraz, nie jednu ruku na srdce, ale obe ruky na ramená! A ak tam nenahmatáte výložky potom počítajte s tým, že vaši ľudia sa budú pýtať, budú riešiť a budú hľadať odpovede aj zmysel svojej práce. A ak z nich chcete mať najlepších lukostrelcov akými môžu byť potrebujete vedieť, že zmysel pre nich nenájdete na ideologickej nástenke vašej firmy, ale môžete im pomôcť nájsť ho v nich samých.

☝ Skvelý spôsob ako na to je talentový prístup podľa metodiky Gallup CliftonStrengths. Ak vás o tom zaujíma viac navštívte môj web, alebo mi napíšte.

#zmysel #borisrybar #spokojne #talentovykoucing #koucing #gallup #cliftonstrengths #ggsc #vizia #misia #strategia 

Komentáre